الأربعاء، 28 مايو 2008

من أنا


أنا لست ادرى من أكون ومن أنا
أنا لست أدرى ماهناك وما هنا
أنا كائن لكن لروحى سرها
والروح لغز حرت فيه فمن أنا؟
إنى أحب ربى جوى وصبابة
والحب لست أراه أمرا هينا
أحببتها والحب داء ماله
برء ولا بالطب يوما أمنا
حب ولى أمل أكابد ناره
وبه أُبتليت ولا رجاء ولا منى
ما زال بين جوانحى أشقى به
سراً أحاذر أن يذاع ويعلنا
لو أنها علمت بذلك كله
لوجدت فى هذا الدواء مسكنا
لكنها لم تدر ما فعل الهوى
بين الضلوع وما أصاب وماجنى


القصيده دى بحبها جدا من زمااااااااان و هى لشاعر فرنسى كان إسمه الفريد دى موسيه تقريبا وده اللى عاجبنى اكتر فيها

هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

اقرا قصيدة ايليا ابو ماضي
من انا
افضل من دي بكتيييييييييير

Unknown يقول...

منور يابنا باشا البلوج
عندك حق بجد قصيده جميله
وأكتر جزء عجبنى فيها

أني إذا نزل البلاء بصاحبي
دافعت عنه بناجذي وبمخلبي
وشددت ساعده الضعيف بساعدي
وسترت منكبه العري بمنكبي
وأرى مساوئه كأني لا أرى
وأرى محاسنه وإن لم تكتب
وألوم نفسي قبله إن أخطأت
وإذا أساء إلي لم أتعتب
متقرب من صاحبي فإذا مشت
في عطفه الغلواء لم أتقرب
أنا من ضميري ساكن في معقل
أنا من خلالي سائر في موكب
فإذا رآني ذو الغباوة دونه
فكما ترى في الماء ظل الكوكب

غير معرف يقول...

el kaseeda ... 7elwa awy ...
thanx....

Ranzy يقول...

elkaseda gamila bgd r3ّm enha translation bs f3ln 7lwa

ah it is realy nice blog
thank u

Unknown يقول...

بشمهندسه ميمى

نورتى البلوج وشكرا جدا على الكومنت

ـــــــــــــــــــــــــــ

Beyond stars

منوره البلوج ومتشكر جدا على رأيك ف البلوج

ثانك يو :D