الثلاثاء، 12 مايو 2009

التخرج ونهاية لقب طالب


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النهارده انا هاتكلم على اهم حدث فى حياتى العلميه المعمليه الفذه :D :D

اللى هو التخرج .

ده هو حال الحياه ندخل مكان غريب علينا نتعود عليه ونعرف ناس ونعيش معاهم وتيجى بعد كده لحظة الفراق اللى مكناش حاطينها ف دماغنا.انا النهارده معاداش عليه شريط الاربع سنين بس , انا عدى عليه شريط فيه كل مراحل الدراسه اللى مريت بيها بداية من اولى ابتدائى لحد البكارليوس الناس اللى عرفتهم واصحابى اللى عايش منهم لسه واللى توفى والمدارس اللى روحتها والدروس اللى اتعلمتها من معاملتى مع الناس . بالذات ف الكليه وعمرى ماانسى اول يوم دخلت فيه الكليه مكانش ليه اصحاب فيها خالص بس روحت يومها البيت وانا عارف اكتر من 30 زميل والنهارده وانا على مشارف التخرج عاوز اعتذر لاى حد اسأت ليه بقصد او بدون قصد وبتمنى ان ربنا يديم المحبه بينى وبين اصحابى وزمايلى وكلام كتير اوى مش عارف اعبر عنه.

خلاص التعليم خلص , المسئوليه بدأت والتركيز ف المستقبل والشغل والجواز بئا والعيال والخ الخ الخ

بعيد عن التخرج انا كاتب الموضوع ده عشان اكتب اللى انا فاكره من تجاربى ف الحياه من اولى ابتدائى لحد البكارليوس , وكمان اشكر الناس اللى وقفت جمبى وساعدتنى ف الكليه والناس اللى اتشرفت بمعرفتى ليهم سواء على النت اول وجها لوجه او حتى ف المنتديات الدراسيه وخاصة منتدى نور الهدى اللى انا بحترم كل اعضائه جدااااااااااااا وليهم مكانه خاصه فى قلبى


وفى النهايه الجزء الخاص بيه جدا / بشكر اصدقائى اللى طلعت بيهم من الكليه واللى ان شاء الله ربنا يكرمنا ونكمل حياتنا مع بعض

على صيام وعبد الله رمضان وبقولهم اكيد انتم فاهمين كلامى من غير مااقوله


وياريت ياجماعه اللى يدخل هنا يسيب كومنت عشان يبقى الموضوع ده نوته اتفرج عليها كل شويه ف المستقبل افتكر بيها احلى ايام حياتى واحسن ناس اتشرفت بمعرفتهم


واخر كلامى سلامى


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


هناك 18 تعليقًا:

Ahmed Samir يقول...

والله منا عارف اقول ايه :(

مش عارف الكليه هتبقى عامله ازاي من غيركوا الواحد مش مصدق انه هيبقى ف رابعه!وانتوا هتسيبوا الكليه وتمشوا!!
بس انت بجد من افضل الشخصيات الي قابلتها ف دفعتك
وبتمنى ليك كل التوفيق والنجاح
ربنا يوفقك يابو هايدي :P :P

Unknown يقول...

السلام عليكم

يشرفني أكتب تعليق عند أخويا وحبيبي عمرو , وانا فاكر اول مرة اتعرفت بيك , كان قدام مسجد علوم لما قلتلي انا عمرو مجدي محروس (اسمك عالمنتدى القديم :) ) , يا خبر السنين عدت بسرعة جدا جدا ...

ربنا يوفقك و تستمر من نجاح لنجاح ان شاء الله

أخوك - الي هتوحشه - محمد عصر

mr metoo يقول...

والله يا عمرو بجد
انت متعرفش معزتك عندى اد ايه
من الشخصيات اللى خدمتنى كتير اذا كان انت ولا صيام

وكنت زميل كفاح عسطرى انت وصيام وعبد الله رمضان وشعبان

اقولك حاجة وده مش رياء او كدا انا مشوفتش دفعة زيكم لحد الوقتى بجد خدومة وشغلها تمام ومن الشخصيات اللى بتخدم دون مقابل
بجد ربنا يوفقكم
ويارب نبقى مع بعض على طول فاهم انت يا وزتى ؟؟؟

waleedamin يقول...

انت عارف يا عمرو انا شايل هم اليوم ده اوى.
ومش عارف ممكن استحمله ازاى. حاجه صعبه اوى. ربنا يصبرنا

االمهم اكيد انت السنه الجايه كل ما ترجع من الجيش اجازه هتيجى تبص علينا

وتقلنا نكته كده غير بتاع البطريق.
اكيد بقيت الحيوانات عندها حاجات مبططه(ههههههههه)

والله يا عمرو انت من الناس القليله اللى قى سنه رابعه اللى بحبهم يمكن عشان معرفش غيرك

يلا تخرج سعيد يا وزه.......

MY FATE يقول...

ياااااااه
أنا مش عارفة أقول ايه
أنا اتخيلت لما أجي أنا كمان أتخرج
ايه ده ؟؟ الكشك هيوحشني قوي بصراحة :)
أنا مرة حلمت أن بعد التخرج عملنا شركة وكانت شبه المبني بتاعنا وكانت دفعتي كلها فيها :)
والله لو ينفع أحقق الحلم ده هأحققه
الفراق صعب
بس بداية مرحلة جديدة أكيد هيبقي فيه مميزات تانية إن شاء الله
ربنا معاك ويوفقك
ومش عقبال تخرجي خالص أنا عاوزة أعيد تاني الكلية من سنة أولي لو ينفع =))
يلاا سلاااااام

BooDy يقول...

عمرو باشا

انا بجد فخور جدا اني عرفت واحد زيك :)

للأسف أنا بقالي فترة مش عارف أجمع كلام خالص ... فأحب أقول بس
ربنا يجمعنا مع بعض دايما كده و نفضل نتقابل مهما كانت الظروف :)

اصحاب للأبد ان شاء الله :)


سلام يا حبيبي :)

hend89 يقول...

بصراحة احساس رخم جدا
وفراق الكلية بيقى اصعب فترة فراق
غير كل مراحل الدراسة اللي قبل كده

ربنا يوفقك في مشروع التخرج وفي حياة ما بعد التخرج وتكون حياة ناجحة ان شاء الله

abdelhamid ibrahim يقول...

عموووووووووووور حبيبى
بجد الف الف مبرووووووووووك
هعد سنه بحالها مشوفكش ف الكليه :((
بس انا عاارف ان انت هتورينى نفسك :D
وهنتقااابل كتير ان شااء الله بعد ما نا كمان اتخرج انت بس متخليش التخرج ينسيك الدعوه الى انا موصيك عليهااا اوعى تنسى يااا واد وربنا يتمم السنه دى ليك على خير ويااارب يفتحهاا عليك بعد التخرج وتبقى عميد كليه الحاسبات والمعلومات :D
وتخلينا بقه ندخل م الباب الرئيسى والدكاتره والمعيدين وانت تدخلوا م الباب الخلفى واحنا بقى نقدم شكوى ليك عشان اشمعن انتو تدخلوا م الباب الخلفى :)) قشطه كده
هظبطك متخاافش
يالا يا حبى سلاموز ومتنسااش الوصيه

غير معرف يقول...

هتوحشنى ايامك يا عمرو ولو تسمحلى القبك باخى الصغير

لا ولن انساك وان شاء الله هتفضل فى قلبى انت وكل الناس الحلوه اللى اتعرفت عليها من رجالة حاسبات كبير وصفير مش لاقى كلمات اكتر من كده لان انا حاسس انك معايا دائما ولا اريد ان اجعلها لحظة وداع بل حياة ممتده لما قبلها


واختم بمقولة اخى محمد عصر اخوك اللى هتوحشه مصطفى فلوس

moustafa flous يقول...

هتوحشنى ايامك يا عمرو ولو تسمحلى القبك باخى الصغير

لا ولن انساك وان شاء الله هتفضل فى قلبى انت وكل الناس الحلوه اللى اتعرفت عليها من رجالة حاسبات كبير وصفير مش لاقى كلمات اكتر من كده لان انا حاسس انك معايا دائما ولا اريد ان اجعلها لحظة وداع بل حياة ممتده لما قبلها


واختم بمقولة اخى محمد عصر اخوك اللى هتوحشه مصطفى فلوس

hager يقول...

كل ما افكر في الاحساس بان خلااص معدتش هيبقي في كليه
مببقاش مصدقه !

بجد مش عارفه اقولك ايه بس دي سنه الحياه
واكيد هتتخرج ومعاك ذكريات حلوه كتييير

و حاول تستمتع بالايام القليله الجايه :)

بالتوفيييييييييييق :)

bosycat يقول...

مبروووووووك عليك التخرج يابشمهندس وربنا يعينك على الفترة الصعبه دى..
بجد مش قادره اتخيل اليوم ده انه هييجى عليا ..ربنا يستر بجد :(

وربنا يوفقك فى حياتك العمليه ان شاء الله وتقدر تحقق طموحاتك القادمه :)
وتتجمع مع كل اصحابك وتكبروا مع بعض.. وتفرحوا بنجاحكم سوا ..
بالتوفيق دايما ان شاء الله ...ربنا يكرمك :)

senioreta يقول...

هو احساس صعب اوى الصراحة
وحاسة ان بعد مانتو تمشو هحس بفراغ وهحس انى كبرت سنين كتييير

ربنا يوفقك يا بشمهندس ان شاء الله فى حياتك العملية
وان شاء الله نشوف حضرتك عن قريب فى منصب كبير فى شركة محترمة :D

ربنا يوفقكم جمييعا ان شاء الله

Adel Mody يقول...

مبروووووووووك عليك التخرج يا عمور

وانت عارف معزتك عندى هتوحشنى والله يا واد انت وصيام والناس العسل دول كلهم

بس اكيد هنبأة نسئل على بعض

يلا مبروك مرة تانية يا بطتى

وربنا يوفقك فى حياتك :)

Talaat Safwat يقول...

ياه يا عمور
خلتني افتكر اني هتخرج :D

اكتر حاجة هتوحشني مش هلاقي حد يقولي صلعت :D

yusra يقول...

ربنا يوفقك ان شاء الله
فى حياتك الجايه و تقابل زمايلك على طول وتفضل على اتصال بيهم
صحيح المكان بيكون له أهميه كبيره بس أكيد الناس اللى فيه هما اللى بيعملوله الأهميه ديه
ربنا معاك ان شاء الله وبالتوفيق :)

غير معرف يقول...

حاسس اني عايز اعيط
:(
بص انا مش هتكلم كتير بس بجد بجد من احسن الناس اللي عرفتها في حياتي دفعتك يا عمرو دفعة رابعة حاسبات
:)
ربنا يديم المحبة بينا .. وياريت قبل ما تمشوا نشوفكم كلكم .. ويا سلام لو اخر يوم في الامتحانات ..
ربنا يوفقكم في الامتحانات وتعدي على خير ان شاء الله ..
:)

MeMe يقول...

:(

للأسف اليوم دا لابد منه ...
ومش عارفة هيجى ازاى وهستحمله ازاى ..
دا انا شايلة هم الاجازة اللى جاية دى ...
وحاسة ان الايام بتجرى بسرعة اوى ...
دا انا كنت فى سنة أولى امبارح
:((
بس ان شاء الله كلنا اكيد هنفضل فاكرين .. كل ذكرياتنا فى الكلية .. وايام الكلية...اللى هيا بجد أحلى أيام فى عمــرى
وربنا يستر ...
=================
مبروك ع التخرج ياباشمهندس
وربنا يوفق حضرتك فى حياتك اللى جاية ..

والبلوج أكيد هيفضل محسسنا اننا لسة فى الكلية حتى بعد مانخلص
ان شاء الله

:)

سلامز